چراغ سبز اتحادیه ی اروپا برای استفاده از کاناگلیفلوزین بمنظور کند نمودن روند بیماری کلیوی دیابت

اول  ژوئن 2020 - کمیته ی محصولات دارویی برای استفاده های انسانی (CHMP) در آژانس داروهای اروپایی(EMA) نظر مثبت خود را در مورد استفاده از داروی کاناگلیفلوزین (Invokana, Janssen)از گروه  مهار کننده های کوترانسپورتر 2 سدیم گلوکز(SGLT2)  برای درمان بیماری کلیوی دیابتی صادر کرد.

این دارو در حال حاضر برای درمان دیابت نوع 2 به بازار عرضه شده است. ایندیکیشن جدید این دارو براساس نتایج آزمایشCREDENCE بر روی مبتلایان به دیابت نوع 2 و بیماری مزمن کلیوی مطرح شد و در شماره ی آوریل سال 2019 مجله ی  اخبار پزشکی Medscape گزارش شد.

درCREDENCE ، كاناگلیفلوزین با كاهش 30 درصدی خطر نقطه ی پایانی ترکیبی، شامل بیماری کلیوی مرحله ی نهایی، دو برابر شدن كراتینین سرم و مرگ بر اثر مشکلات كلیوی یا قلبی عروقی همراه بود. نتایج همچنین نشان داد كه كاناگلیفلوزین خطر ابتلا به نقاط انتهایی قلبی عروقی ثانویه را كاهش می دهد، از جمله خطر بستری به دلیل نارسایی قلبی را 39 درصد كاهش می دهد.

اولین داروی کند کننده ی پیشرفت نفروپاتی دیابتی که تقریباً در طی 20 سال پیش تصویب شد

در صورت تصویب، که بطور معمول در طی 60 روز مشخص می گردد، کاناگلیفلوزین اولین درمانی خواهد بود که تقریباً در  طی 20 سال گذشته در اتحادیه اروپا، از زمان تأیید مهارکننده های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین(ACE) و مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسینII ، برای کند شدن پیشرفت بیماری کلیوی دیابتی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 ، از جمله برای کسانی که دارای نقص متوسط ​​و شدید کلیوی هستند، تأیید شده است.

این مصوبه، بیمارانی را با نسبت آلبومین به کراتینین ادرار بیش از 300 میلی گرم در گرم و میزان فیلتراسیون گلومرولیتخمینی (EGFR) را تا 30 میلی لیتر در دقیقه در 1.73مترمربع پوشش می دهد. این مصوبه اجازه می دهد که استفاده از این دارو تا درمان جایگزینی کلیه، شناختن خواص قلبی و عروقی و کلیوی کانگلیفلوزین در دیابت نوع 2 حتی در مقادیر eGFR کمتر از 30 میلی لیتر در دقیقه در 1.73 مترمربع،ادامه یابد.

سازمان غذا و داروی آمریکا براساس داده هایCREDENCE ، در سپتامبر سال گذشته، ایندیکیشن مشابهی را برای کانگلیفلوزین تصویب کرد و در ژوئن سال 2019 ، انجمن دیابت آمریکا(ADA) استانداردهای مراقبت پزشکی خود را در دیابت به روز کرد تا یافته های CREDENCE را در آن وارد کند.

پرفسور Meg Jardine، محقق مطالعه یCREDENCE ، از انستیتوی بهداشت جهانی جورج در سیدنی،در زمان انتشار نتایجاین مطالعهگفت: که این تحقیق تغییر دهنده ی بازی است و یک استراتژی کاملاً جدید بر اساس آن تدوین خواهد شد که ما بتوانیم از آن استفاده کنیم.

وی افزود: بیماران در آزمایش CREDENCE از استانداردهای مراقبتی برخوردار بودند و محققان تشویق شدند تا قند خون و فشار خون آنها را بهینه کنند، اما حتی فراتر از اینها ما شاهد اثرات قدرتمند این دارو بر کند نمودن پیشرفت بیماری کلیوی دیابت بودیم.

آزمایشات کلیوی برای سایر مهارکنندگان SGLT2،  از جمله داپاگلیفلوزین و امپاگلیفلوزین

تحقیق DAPA-CKD، آزمایش نتایج کلیوی یک مهار کننده دیگر از گروه  SGLT2، به نام داپاگلیفلوزین(Forxiga / Farxiga ، AstraZeneca)، بر روی 4000 بیمار بسیار زودهنگام- در اواخر ماه مارس سال 2020 - بر اساس توصیه ی یک کمیته ی مستقل نظارت بر داده ها متوقف شد. نتایج کامل DAPA-CKD در جلسه پزشکی آتی این کمیته ارائه خواهد شد.

همچنین یک مطالعه ی دیگر با نام EMPA-KIDNEY  با شرکت حدود 5000 بیماربا استفاده از دارویامپاگلیفلوزین(Jardiance ، Boehringer Ingelheim / Lilly) در حال انجام است.

منبع:

https://www.medscape.com/viewarticle/931451